Service- og administrasjonsfaget

(salg, service og reiseliv)

I Vg3 Service- og administrasjonsfaget blir du en mester i å holde ting på stell og ta seg av administrative oppgaver. Du får lære hvordan du tilpasser informasjon og kommunikasjon til forskjellige brukere, medarbeidere og sjefer i en bedrift. Målet er å utvikle administrative tjenester som møter behovene til brukerne, bedriftene og samfunnet. Faget vil gjøre deg til en selvstendig og omstillingsdyktig service- og administrasjonsarbeider som kan planlegge, utføre, dokumentere og vurdere eget arbeid, og bidra til effektiv og bærekraftig drift av bedrifter.

  • Hva gjør en service- og administrasjonsmedarbeider?
  • Hvilke egenskaper trengs?
  • Utdanning
  • Videreutdanning
  • Hva kan du jobbe med?

Hva gjør en service- og administrasjonsmedarbeider

Som en service- og administrasjonsmedarbeider jobber du med å gi administrativ støtte i en bedrift. Du tar deg av:
• Kundeservice og veiledning
• Skriftlig og muntlig kommunikasjon
• Bruken av kommunikasjonskanaler og publiseringsverktøy i bedriften
• Administrasjon og oppfølging av møter
• Innkjøp, budsjettering og regnskapsarbeid
• Planlegging og gjennomføring av markedsføringsaktiviteter
• Løpende personalarbeid

Hvilke egenskaper trengs?

For å bli en knallgod service- og administrasjonsmedarbeider må du være planmessig, systematisk, effektiv og rasjonell. Du må også være god til å uttrykke deg skriftlig og muntlig, både på norsk og i andre språk, og være en stjerne i kundeservice.

Utdanning

Opplæring som lærling i service- og administrasjonsfaget krever at du har fullført og bestått VG1 og VG2 i utdanningsprogrammet salg, service og reiseliv. Læretiden er 2 år. Det finnes også andre opplæringsløp hvis du vil vite mer, så kontakt oss da vel!

Videreutdanning

Med fagbrev i service- og administrasjonsfaget kan du fortsette utdanningen din via Y-veien. Y-veien er den perfekte veien for yrkesfaglige superhelter som vil studere på universitetet eller høyskolenivå og ha et relevant fagbrev i bakhånd. Det finnes også ulike fagskoler som tilbyr høyere yrkesfaglig utdanning innenfor salg, service og reiseliv. Mange bedrifter tilbyr også interne videreutdanningsprogrammer helt opp til lederposisjoner.

Yrker

Dette faget åpner mange dører for deg! Du kan bli alt fra kontormedarbeider, administrasjonsmedarbeider, sekretær, advokatsekretær til administrasjonssekretær og mye mer. Valget er ditt! 💼✨
Som en service- og administrasjonsmedarbeider jobber du med å gi administrativ støtte i en bedrift. Du tar deg av:
• Kundeservice og veiledning
• Skriftlig og muntlig kommunikasjon
• Bruken av kommunikasjonskanaler og publiseringsverktøy i bedriften
• Administrasjon og oppfølging av møter
• Innkjøp, budsjettering og regnskapsarbeid
• Planlegging og gjennomføring av markedsføringsaktiviteter
• Løpende personalarbeid
For å bli en knallgod service- og administrasjonsmedarbeider må du være planmessig, systematisk, effektiv og rasjonell. Du må også være god til å uttrykke deg skriftlig og muntlig, både på norsk og i andre språk, og være en stjerne i kundeservice.
Opplæring som lærling i service- og administrasjonsfaget krever at du har fullført og bestått VG1 og VG2 i utdanningsprogrammet salg, service og reiseliv. Læretiden er 2 år. Det finnes også andre opplæringsløp hvis du vil vite mer, så kontakt oss da vel!
Med fagbrev i service- og administrasjonsfaget kan du fortsette utdanningen din via Y-veien. Y-veien er den perfekte veien for yrkesfaglige superhelter som vil studere på universitetet eller høyskolenivå og ha et relevant fagbrev i bakhånd. Det finnes også ulike fagskoler som tilbyr høyere yrkesfaglig utdanning innenfor salg, service og reiseliv. Mange bedrifter tilbyr også interne videreutdanningsprogrammer helt opp til lederposisjoner.
Dette faget åpner mange dører for deg! Du kan bli alt fra kontormedarbeider, administrasjonsmedarbeider, sekretær, advokatsekretær til administrasjonssekretær og mye mer. Valget er ditt! 💼✨

Meld interesse for lærlingeplass i

Service- og administrasjonsfaget

MEDLEMSBEDRIFTER